Blankenburgverbinding – Vlaardingen
Skills
Blankenburgverbinding – Vlaardingen: de stalen ondersteuningsconstructies (tijdelijke galgconstructies) voor de realisatie van de kunstwerken 21C (KW21C) en 21D (KW21D) op de Blankenburgverbinding zijn door Ferross Staalbouw gerealiseerd. De engineering, de detailberekeningen, het fabriceren en het monteren en demonteren van de constructies kwamen ook voor rekening van Ferross. In totaal wordt er zo’n 290 ton staal verwerkt.
In november 2019 is Ferross Staalbouw gestart met de engineering. De meerwaarde die wij bieden, zit in de enorme kennis die we hebben op het gebied van het produceren, monteren en demonteren van de benodigde staalconstructies. Door al in een vroeg stadium mee te denken zijn we gekomen tot professionele en werkbare oplossingen voor complexe vraagstukken. Ferross is gecertificeerd volgens de NEN EN 1090 tot en met uitvoeringsklasse EXC 3. Dit project wordt uitgevoerd in EXC 2.
Tijdelijke galgconstructie voor Blankenburgverbinding – Vlaardingen
De bovenbouw, ofwel de wegdekken van KW21C en KW21D, bestaat voornamelijk uit prefab liggers. Deze liggers worden niet gedragen door een dwarsligger, maar door een later te storten kolomstrook. De galgconstructie heeft een tijdelijke functie en draagt de liggers totdat de kolomstrook gestort en uitgehard is. Onze constructie dient ervoor om de krachten over te dragen aan de fundering. Beide kunstwerken worden in zes fases gebouwd en hebben een lengte van circa 150 meter, een hoogte van circa 1,7 meter en bestaan uit vijf velden.
De galgconstructie wordt toegepast op as 3 en 4. KW21C heeft een constante breedte van circa 17,85 meter; het dek heeft een langshelling tussen de 5% en de 6%. KW21D heeft op zijn beurt een variërende breedte tussen de 12,99 en 13,34 meter. Het dek heeft een langshelling tussen de 0,6% en de 3.6%. De grootste uitdaging voor Ferross Staalbouw zit in de demontage. Er moeten stalen onderdelen van circa 8,5 ton verwijderd worden. Deze bevinden zich enkele tientallen centimeters onder het bovendek. Door een leidingtracé tussen pijlers 3 en 4 is er slechts enkele meters ruimte voor het plaatsen van hijsmaterieel voor demontage.
Hergebruik
Voor de pijlers D3 en D4 is circa. 199 ton staal door Ferross gefabriceerd, geleverd en gemonteerd. De montage vond plaats in maart en april 2020. Zeven vrachtauto’s leverden staal voor deze pijlers in 3,5 week tijd. Voor de galgconstructie van de pijlers C3 en C4 wordt dit staal grotendeels hergebruikt, daarnaast wordt er nog circa 91 ton staal aan toegevoegd. Deze pijlers zijn namelijk ruim 3 meter hoger. Tijdens de werkzaamheden vond tevens een inspectie plaats door een kwaliteitsinspecteur, ingehuurd door BAAK. Dat traject is voor Ferross soepel en zonder vertraging verlopen.
Lees hier een artikel in GWW Magazine over dit project: 290 ton aan stalen ondersteuningsconstructies.